Photo by CDC on Unsplash

Stress ten tijde van Corona

Het is een chaos in de wereld en het leven staat stil. Tenminste… dat hoor ik geregeld om me heen, maar is dat zo? In deze bijzondere tijd heeft iedereen des te meer te maken met grote veranderingen. Mensen die nog nooit thuisgewerkt hebben doen dat nu wel, bijna alle hobby’s zijn stilgelegd en zelfs boodschappen doen vergt een andere aanpak. Waar veranderingen altijd al kunnen zorgen voor meer stress en onrust is dat in deze periode niet anders. Mensen die normaliter geen stress en onrust ervaren doen dat nu misschien wel. Helemaal niet raar. En toch kan het lijken alsof je de enige bent die angstig en onrustig is en stress heeft. 

Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is. Zelf had ik er in de eerste week van quarantaine veel last van. Zo erg zelfs dat het mijn dagelijks leven behoorlijk overhoop gooide. En dat terwijl dat leven al overhoop lag door alle grote veranderingen. 
Stress kan zich uiten door o.a. het hebben van hartkloppingen waardoor je je opgejaagd voelt, prikkelbaar zijn, je gespannen voelen, somber zijn en het hebben van slaapproblemen. Al deze dingen ervaarde ik ook, maar hoorde niemand anders hierover. Het maakte dat ik me raar voelde en ging twijfelen aan mezelf. Het liefst hoorde ik dat ik niet de enige was die me zo voelde. Maar zou dat me geholpen hebben? Eerlijk gezegd denk ik van niet. Mijn gevoelens zouden daarvan niet verminderen. 

Stress de baas

Hoe doe je dat? Het antwoord hierop is niet voor iedereen hetzelfde. Iedereen is anders en wat voor de één wel helpt, helpt voor de ander niet. Om die reden kan ik hier geen kant en klare oplossingen geven. Wat ik wel kan doen? Ik kan laten weten welke dingen mij geholpen hebben.

Lucht je hart. Praten kan spanning wegnemen, misschien juist wel als dit met iemand is die niet dezelfde klachten ervaart. Het kan de situatie relativeren. Niet dat het gek is dat je deze gevoelens hebt, helemaal niet, veel mensen ervaren soortgelijke klachten, maar het kan wel helpen om andere perspectieven te horen en je gevoelens te ventileren. Wij mensen maken de situatie in ons hoofd vaak groter dan hij is. Door erover te praten met mensen die je vertrouwt kun je het weer reëler maken voor jezelf. Als je praten over je gevoelens moeilijk vindt, maar schrijven wel fijn vindt dan kun je ook opschrijven wat er in je hoofd omgaat. Vaak helpt dat ook om de spanning te verminderen en rust te krijgen in je hoofd.

Hier en nu. Voor mij is dit een belangrijke. Ik ben iemand die vaak vooruit denkt. Het liefst weet ik waar ik aan toe ben. Net als veel mensen. Helaas is dat niet altijd realistisch. Ik bedenk vaak meerdere scenario’s. Resultaat: Ik ben constant aan het denken over hoe het kan gaan lopen. Ik zit alleen maar in mijn hoofd en vooral in de toekomst. De toekomst die ik niet kan voorspellen. Door me met het hier en nu bezig te houden blijf ik uit mijn hoofd en dit helpt mij de stress te verminderen. Mindfulness is een methode die hierbij kan helpen. Door mindfulness ben je in het hier en nu en het kan je helpen met ontspannen. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat mindfulness helpend is om klachten van stress en spanning te verminderen.

Zit stil. Een mooie aanvulling op het voorgaande punt is mediteren. Mediteren helpt met het in het hier en nu blijven. Het werkt ontspannend. Hierdoor kan er rust ontstaan. En ik zal eerlijk zijn… ik neem er te weinig de tijd voor. Toen ik echter merkte dat ik zo’n last van stress en onrust had ben ik bewust weer begonnen met mediteren. En niet één, maar twee keer per dag. Mijn hartslag zakte en ik sliep weer beter in.

Beweeg om stil te staan. Bewegen/Sporten kan op meerdere manieren helpen. Het helpt bij het behouden van een dagritme (in deze gekke tijd), maar tevens leidt het af, ontspant het en kan het ook helpen met slapen, zeker wanneer je een pittige workout doet waar je ook echt moe van wordt.

Door het doen van de hierboven genoemde dingen voel ik dat ik niet meer stilsta en de chaos van de wereld dringt zich veel minder aan mij op als die eerste week. Mijn somberheid is verdwenen, ik slaap weer goed, mijn (basis)hartslag is gezakt en ik ben niet meer gespannen en prikkelbaar. En ondanks alle beperkingen die nu gelden geniet ik nu weer van alle dingen die ik wel kan doen.

Heb je zelf last van stress en spanning? Misschien past één van deze dingen bij jou. Probeer ze eens uit. Lukt het niet zelf of passen deze dingen niet bij je, zoek dan hulp bij iemand. Hoewel het heel begrijpelijk is dat je je zo voelt in onzekere tijden, je hoeft je niet zo te voelen. Het kan anders.

Wendy Davids