πŸ“– Probeer niet je angst aan de kant te zetten

Nieuwe dingen kunnen ons angstig maken. Als jij dat ook hebt, dan ben je daar zeker niet uniek in. Heel veel vrouwen hebben daar last van.  Misschien ken jij het ook wel. Angst om te falen, angst om voor paal te staan, angst voor het onbekende. De angst kan je verlammen waardoor jij nieuwe dingen niet aangaat.

Mogelijk zijn er dingen die je wel heel graag eens zou willen doen. Je wilt iets nieuws leren of je wilt een verandering doorvoeren. Ook al wil je dit graag, toch kan het ook een hoop angst oproepen. Je piekert over hoe je het aan kunt pakken, voelt je gespannen of slaapt slecht doordat je het niet los kunt laten. 

Waar komt het vandaan?

Iedereen is weleens angstig voor nieuwe dingen. De één meer dan de ander. Waarom de één er meer last van heeft dan de ander is niet helemaal te zeggen, maar een aantal factoren spelen zeker mee:

  • Het kan te maken hebben met ervaringen uit het verleden. Misschien heb je weleens iets nieuws gedaan en heeft dit voor enorme angsten gezorgd. De volgende keer komt die situatie weer levendig naar voren en reageer je op dezelfde manier.
  • Soms heeft het te maken met je opvoeding. Wanneer je uit een gezin komt waarin veel nadruk werd gelegd op het feit dat nieuwe dingen heel spannend zijn, maar je niet geleerd werd hoe hiermee om te gaan, dan kan dit ertoe leiden dat je dit overneemt en dat die angst verlammend voor je werkt.
  • Mensen die geen sociaal netwerk hebben of die zich eenzaam voelen krijgen geen steun uit hun omgeving. Ze moeten het echt zelf doen. Wanneer je angstig bent is het heel lastig om hier zelf op een gezonde manier mee om te gaan. Maar het is niet onmogelijk!

Doe het mΓ©t de angst

Heel vaak wordt gezegd dat je je angsten aan de kant moet zetten en het ‘gewoon’ moet doen. Ik ben het hier niet mee eens. Want hoe zet je je angst dan aan de kant? Die angst die is er en laat zich meestal niet zomaar opzij schuiven.

Een manier die veel beter werkt is: Doe het mΓ©t angst. 

Ook dat klinkt natuurlijk heel makkelijk. Het is eigenlijk een tegenstrijdigheid. Je bent angstig, hierdoor ga je het uit de weg, maar je moet het met die angst toch doen. Hoe dan?!?

Het antwoord hierop is makkelijk, maar tegelijkertijd zo moeilijk te doen. Doe het in kleine stappen! Verwacht niet van jezelf dat je in één keer van A naar Z gaat. Kleine stapjes. En het dan toch gaan doen.

Door het niet te doen wordt de spanning alleen maar groter. Zeker wanneer het iets is dat je heel graag wilt. En door het te doen verminder je uiteindelijk meestal de angst.

Maak de angst behapbaar

Toeleven naar het moment dat je die eerste stap gaat zetten om het, ondanks de angst, toch te doen zorgt vaak dat de spanning toeneemt. En dat is nou juist wat je niet wilt. Hoe zorg je dan dat je de angst onder controle houdt?

  • Ga wandelen. De frisse lucht zal je goed doen en de wandeling kan je helpen om je gedachten op een rijtje te zetten.
  • Slaap voldoende. Misschien niet makkelijk wanneer de angst je in zijn greep heeft. Neem overdag een moment om je gedachten bijvoorbeeld eens van je af te schrijven. Gun jezelf daarvoor de tijd en stop daarna met erover piekeren.
  • Mediteer. Zoek de rust in jezelf op.
  • Zoek verbinding met anderen. Praat erover met anderen. Wanneer jij je angsten van je af kunt praten zorgt dit vaak al voor meer ontspanning. 

Dat heb ik allemaal al geprobeerd

Wat nu? Je hebt alles wat hierboven staat al geprobeerd, maar het helpt niet. In mijn 3 maanden 1-op-1 programma kan ik je hiermee helpen. Vraag vandaag nog een gratis matchcall aan zodat we kunnen kijken of er een wederzijdse klik is en we samen aan de slag kunnen gaan. 


Liefs, Wendy