πŸ“– Mentaal gezond de lockdown door

Inmiddels zitten we alweer een paar weken in de volgende lockdown. Niet-essentiΓ«le winkels zijn gesloten, net als bioscopen, theaters en sportscholen. Hoewel je je misschien tot nu toe best aardig gered hebt begint het je nu toch op te breken. Helemaal niet raar.

In deze blog neem ik je mee in een manier die je kan helpen door de lockdown heen te komen. Een manier die altijd beschikbaar is. 

Maar laat ik beginnen met het zeggen van het volgende. Het maakt niet uit op welk moment in deze pandemie het moeilijk werd voor jou. Of dit nu direct aan het begin is geweest, halverwege of nu in de zoveelste lockdown. Het blijft vervelend om je zo te voelen. 

Zelf heb ik vooral aan het begin van de pandemie moeite gehad en gaat het me nu allemaal redelijk makkelijk af. En ook ik heb momenten dat ik er even doorheen zit. En dat is okΓ©. 

En dat is het ook voor jou. Je mag er zo nu en dan doorheen zitten. Feit is dat deze pandemie en lockdown veel van ons vraagt. Je zit veel thuis, ziet veel minder mensen dan normaal en je normale routine is als sneeuw voor de zon verdwenen. Dat zijn een hoop veranderingen in relatief korte tijd en dat doet mentaal iets met je. 

Voor velen ligt de uitdaging momenteel in het feit dat de ‘normale’ manieren om met stress en spanning om te gaan niet voor handen zijn. Veel mensen gebruiken sporten als een uitlaatklep, en dat is momenteel niet mogelijk. 

Toch zijn er dingen mogelijk, al kost het misschien wat moeite om om te schakelen. EΓ©n van de dingen die altijd beschikbaar is, die zorgt voor een helder hoofd, beweging, afleiding en ontspanning is…. wandelen in de natuur. 

Hoewel wandelen voor veel mensen een suf imago heeft, doet wandelen zoveel voor je. 

  • Wandelen zorgt voor rust in je hoofd
    • Wanneer er veel zorgen in je hoofd zitten helpt wandelen met het ordenen van alles wat er in je leven gebeurt. Het werkt geen dingen weg, maar er ontstaat meer overzicht.
  • Wandelen zorgt dat je je beter voelt
    • Tijdens wandelen wordt er dopamine aangemaakt waardoor je je beter voelt. Meerdere onderzoeken hebben laten zien dat depressieve symptomen met wandelen verminderen.
  • Tijdens wandelen kun je goede gesprekken voeren
    • Dit kun je doen met een ander, maar ook alleen. Zo voer ik tijdens mijn lange wandeltochten hele gesprekken met mezelf. Letterlijk. Hierdoor worden veel dingen vaak ineens helder voor me.
  • Wandelen helpt je om beter te slapen.
    • Zeker in tijden van stress en spanning kan slapen moeilijk zijn. Toch is het belangrijk om voldoende te slapen zodat je goed om kan blijven gaan met de lockdown en continue veranderingen in maatregelen.

En iedereen heeft wel een stukje natuur in de buurt. Of het nou een park is of een natuurgebied. Ga naar buiten, zoek groen op en wandel jezelf mentaal gezonder.

Herken jij het minder goed in je vel zitten in de lockdown?

Heb jij je ups en downs in de verschillende lockdowns? En heb je al veel dingen geprobeerd om je beter te voelen? Maar lukt het niet om hier zelf uit te komen?

Dan help ik je graag op weg. Dit doe ik door met jou te kijken naar waar jij behoefte aan hebt en wat past binnen jouw leven.

De lockdown vormt hierin geen belemmering. We kunnen online met elkaar spreken of tijdens een wandeling.

Zou je dit graag willen of twijfel je of ik je kan helpen? Vraag dan nu nog een gratis (vrijblijvende) matchcall aan zodat we kunnen kijken we er een wederzijdse klik is. 

Ben jij klaar om aan de slag te gaan met je mentale gezondheid? Plan dan nu een afspraak in en dan gaan we samen aan de slag.

Liefs, Wendy