πŸ“– Stress!

Iedereen komt stress tegen in haar leven. Maar waarom ervaart de één dan toch meer stress dan de ander. En wat doet stress met ons. In deze blog ga ik daar dieper op in. 

Wat is stress?

In de Van Dale kun je de volgende definitie terugvinden:

stressΒ (de;Β m)aanhoudende geestelijkeΒ druk;Β =Β spanning

Van Dale omschrijft het dus als spannen en dat is ook precies wat stress is. Spanning.

In ons huidige leven wordt stress vaak geassocieerd met iets negatiefs of iets dat ongezond is. Maar niets is minder waar. Een bepaalde hoeveelheid stress hebben we ook nodig in ons leven. Ja echt. Door het ervaren van stress worden we alert en presteren beter. Daarom is bijvoorbeeld spanning tijdens een examen, presentatie of wedstrijd juist heel nuttig.

Hoe herken je stress?

Wanneer we stress ervaren gebeurt er van alles in ons lichaam. Er wordt adrenaline aangemaakt waardoor je hart sneller gaat kloppen, je ademhaling versnelt en je spieren zich aanspannen. Dit zijn dan ook signalen die je, als je goed luistert naar je lichaam, ook kunt waarnemen. Deze signalen nemen na een korte tijd in principe weer af. Je lichaam kan dan herstellen.

Wanneer wel een probleem?

Stress is dus een nuttig verschijnsel waardoor we beter presteren. Maar toch horen we vandaag de dag heel veel over stress en hoe belangrijk het is om niet te veel stress te ervaren in ons leven. En ook dat klopt.Want ook al is stress een nuttig verschijnsel, toch kan het voor problemen zorgen op de langere termijn. En dat is dan ook precies waar stress een probleem kan worden: Wanneer stress langdurig aanhoudt, houden ook de signalen langdurig aan. Je lichaam kan niet herstellen en blijft onder voortdurende spanning staan. Met alle gevolgen van dien.Β 

Je kunt overspannen raken of een burn-out krijgen, maar ook kun je te maken krijgen met fysieke chronische klachten die ontstaan door de stress. Denk hierbij aan pijnklachten, spijsverteringsproblemen, slaapproblemen en extreme vermoeidheid.Β Dit zijn slechts voorbeelden. Bij iedereen zal dit anders zijn. Iedereen heeft een eigen ‘zwakke’ plek.

Trek op tijd aan de bel

Je zult nu vast wel begrijpen waarom het belangrijk is om stress te verminderen wanneer je langdurig last hebt van stress. Lukt dat niet meer zelf? Trek dan aan de bel bij iemand. Als coach kan ik je helpen om uit te zoeken wat voor jou werkt. Plan dan nu meteen een gratis matchcall om kennis te maken met elkaar.

Liefs, Wendy